دریافت اپلیکیشن

هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال

ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 1 دقیقه

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های عصری که در آن زندگی می‌کنیم، رخ‌دادن همزمان دو فناوری بزرگ انقلابی، یکی هوش مصنوعی و دیگری ارزهای دیجیتال، است. این دو فناوری درحال تغییردادن بسیاری از جنبه‌های زندگی ما هستند و همه ما، دیر یا زود، ناگزیریم با آن‌ها همگام پیش برویم.

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال با یکدیگر ادغام شوند و بتوانیم از ویژگی‌های هردوی آن‌ها با هم بهره‌مند شویم. درحال‌حاضر، چندین پروژه وجود دارند که هم در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند و هم با ارزهای دیجیتال سروکار دارند و به‌زودی شاهد افزایش تعداد آن‌ها خواهیم بود.

برخی دیگر از کوین‌های AI هم هستند که به‌شکل مستقیم با هوش مصنوعی سروکار ندارند ولی در همین حوزه فعالیت می‌کنند. در این مطلب، ابتدا برخی از ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی را که از نظر ارزش بازار، بالاتر از همتایان خود قرار دارند معرفی خواهیم کرد و سپس به بررسی برخی از مطرح‌ترین ارزهای دیجیتال حوزه‌های AI که غیرمستقیم با هوش مصنوعی مرتبط هستند خواهیم پرداخت.

هوش مصنوعی (AI) رشته‌ای از علوم رایانه است که به ماشین‌ها امکان می‌دهد براساس داده‌ها تصمیم بگیرند و از هوش انسانی تقلید کنند. برای نمونه، چت جی پی تی(ChatGPT) چت‌باتی است که می‌تواند با کاربر انسانی گفت‌وگو کند، به پرسش‌های او پاسخ دهد، متنی را از او دریافت کند و خلاصه‌اش را بنویسد و این فقط بخشی از قابلیت‌های بی‌شمار آن است.

نمونه دیگر، آثار هنری تولیدشده با هوش مصنوعی است که در‌ آن‌ها، یک برنامه اطلاعات را از کاربر که به زبان طبیعی نوشته شده‌اند دریافت و تفسیر می‌کند و براساس آن، آثار هنری دیجیتال به وجود می‌آورد. موارد استفاده هوش مصنوعی بی‌حد و حصر است و به همین دلیل، این فناوری راه خود را در فضای ارزهای دیجیتال هم باز کرده است.

از سوی دیگر، ارزهای دیجیتال ویژگی‌هایی از قبیل غیرمتمرکزبودن، ذخیره‌نشدن در مؤسسات مالی سنتی، نیاز نداشتن به واسطه‌هایی مانند بانک و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت شخص ثالث دارند که می‌تواند در حوزه هوش مصنوعی کمک‌کننده باشد تا این حوزه در انحصار عده‌ای قلیل و قدرتمند قرار نگیرد.

بنابراین، ارزهای دیجیتال حوزه AI، کوین‌ها یا توکن‌هایی هستند که پلتفرم‌های بلاک چین حوزه هوش مصنوعی از آن‌ها برای انجام فعالیت‌های مختلف استفاده می‌کنند. کاربران می‌توانند برای استفاده از امکانات و مزایای پلتفرم‌ها و پروژه‌های هوش مصنوعی، توکن بومی آن‌ها را بپردازند.

حال که با ارزهای دیجیتال حوزه هوش مصنوعی آشنا شدیم، بیایید برخی از ارزشمندترین ارزهای دیجیتال حوزه AI را از نظر مارکت کپ آن‌ها بررسی کنیم.

پرارزش‌ترین ارزهای دیجیتال حوزه هوش مصنوعی

۱. گراف (The Graph)

  • مارکت کپ: ۱.۰۲ میلیارد دلار
  • رتبه کوین در کوین مارکت کپ: ۴۲
  • قیمت فعلی: ۰.۱۱۷ دلار

گراف یک پروتکل منبع باز مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع‌شده است که امکان جمع‌آوری داده‌های بلاک چین را به‌شکلی غیرمتمرکز و بدون نیاز به شخص ثالث فراهم می‌کند. این پروتکل یک API جهانی برای شاخص‌گذاری، سازمان‌دهی و پرس‌وجوی (Quering) داده‌ها ارائه می‌دهد که هرکسی می‌تواند به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشد.

۲. سینگولاریتی‌نت (SingularityNET)

  • مارکت کپ: ۲۹۹ میلیون دلار
  • رتبه کوین در کوین مارکت کپ: ۱۰۸
  • قیمت فعلی: ۰.۲۴۷ دلار

یک بازار غیرمتمرکز هوش مصنوعی است که از قدرت فناوری بلاک چین برای دسترسی نامحدود به الگوریتم‌ها و برنامه‌ها استفاده می‌کند. این پروژه جزو اولین پروژه‌هایی بود که هوش مصنوعی و ارز دیجیتال را با هم ادغام کرد. پلتفرم سینگولاریتی‌نت با استفاده از قدرت بلاک چین، به‌دنبال دموکراتیک‌کردن هوش مصنوعی و فراهم‌آوردن یک محیط همکاری مشترک است که توسعه‌دهندگان بتوانند از یکدیگر یاد بگیرند و سیستم‌های بهتری ایجاد کنند. این پلتفرم روی بلاک چین‌های اتریوم و کاردانو میزبانی می‌شود.

۳. فچ (Fetch.ai)

  • مارکت کپ: ۲۵۲ میلیون دلار
  • رتبه کوین در کوین مارکت کپ: ۱۳۷
  • قیمت فعلی: ۰.۲۴۲ دلار 

فچ یک شبکه غیرمتمرکز هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مبتنی بر بلاک چین با دسترسی آزاد است که با ایده فراهم‌کردن بستری برای رشد و توسعه اقتصاد دیجیتال بدون دخالت انسان، ایجاد شده است. این شبکه دستگاه‌ها و خدمات را به اینترنت اشیا متصل می‌کند، اما مشارکت سایر عوامل مانند انسان‌ها را هم تسهیل می‌کند.

فچ دارای ابزارها و زیرساخت مناسبی برای پشتیبانی از توسعه اقتصاد دیجیتال غیرمتمرکز مبتنی بر هوش مصنوعی است. این شبکه با برقراری ارتباط بین افراد، دستگاه‌ها و خدمات، امکان اشتراک‌گذاری داده‌ها و همکاری بین آن‌ها را فراهم می‌کند. اقتصاد فچ ترکیبی از تأمین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان است و حول محور عوامل و اکوسیستم‌های مختلف با اهداف و موارد کاربردی مختلف می‌چرخد.

۴. اوشن پروتکل (Ocean Protocol)

  • مارکت کپ: ۲۰۲ میلیون دلار
  • رتبه کوین در کوین مارکت کپ: ۱۴۱
  • قیمت فعلی: ۰.۳۲۹ دلار

از فناوری بلاک چین برای کسب درآمد از سرویس‌های داده استفاده می‌کند. این پروتکل ارائه‌دهندگان داده و مصرف‌کنندگان داده را در یک بازار مبتنی بر بلاک چین به هم متصل می‌کند. مدل نوآورانه آن بر توکنی‌کردن مجموعه‌داده و خدمات داده متکی است تا افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بتوانند به‌راحتی از داده‌های خود درآمد کسب کنند و مصرف‌کنندگان هم به اکوسیستمی از داده‌های ارزشمند در جایی مناسب دسترسی داشته باشند.

۵. پروژه iExec

  • مارکت کپ: ۱۲۲ میلیون دلار
  • رتبه کوین در کوین مارکت کپ: ۱۸۰
  • قیمت فعلی: ۱.۵۱ دلار

یک پروژه بلاک چینی است که طیف گسترده‌ای از خدمات رایانش ابری مشابه خدمات وب آمازون و مایکروسافت آزور ارائه می‌دهد، با این تفاوت که غیرمتمرکزتر است. اکوسیستم روبه‌رشد iExec از برنامه‌های مختلف در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و مراقبت‌های بهداشتی پشتیبانی می‌کند. این پروژه به‌شکل مداوم در حال توسعه پروتکل‌های جدید برای ساده‌سازی دسترسی به اقتصاد محاسباتی غیرمتمرکز است.

۶. نومرایر (Numeraire)

  • مارکت کپ: ۸۴ میلیون دلار
  • رتبه کوین در کوین مارکت کپ: ۲۷۶
  • قیمت فعلی: ۱۳.۵ دلار

یک نرم‌افزار مبتنی بر بلاک چین است که به‌عنوان یک صندوق پوشش ریسک عمل می‌کند و با ترکیب سیستم مشوق‌دهی و هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، کریپتوگرافی و علم داده، امکان پیش‌بینی قیمت سهام و ترید آن را در بلاک چین اتریوم برای کاربران فراهم می‌کند. این پروژه تورنمنت‌های هفتگی برگزار می‌کند که در آن، مشارکت‌کنندگان پیش‌بینی‌های خود را از قیمت مطرح می‌کنند و روی آن سهام‌گذاری می‌کنند.

 

این مقاله برای شما چقدر مفید بود ؟

23rd - می ماه - 2023

اشتراک گزاری مقاله

مقالات مشابه
متاورس چیست؟

متاورس چیست؟

مدت‌ها قبل از اینکه فیس‌بوک به متا تغییر نام دهد و مارک زاکربرگ، مدیر عامل این شرکت، به طور مفصل در مورد «متاورس» صحبت کند، مفهوم متاورس به سرعت در حال گسترش بود. هیچ راه گریزی از این حقیقت وجود ندارد. حقیقتی که همین حالا هم وجود دارد و به شدت در زندگی ما انسان‌ها […]

ادامه مطلب
ارز(پول) فیات چیست؟

ارز(پول) فیات چیست؟

افراد زیادی در دنیا برای خرید و فروش کالاهای مختلف از پول‌های کاغذی یا کارت‌های بانکی استفاده می‌کنند اما کمتر کسی در مورد منشا این پول و ویژگی‌های آن اطلاعات دارد. ارز فیات چیست ؟ «ارز فیات» (Fiat Currency)، «پول فیات» (Fiat Money) یا پول بدون پشتوانه، به پولی گفته می‌شود که توسط بانک‌های مرکزی […]

ادامه مطلب
ترید چیست؟تریدر کیست؟

ترید چیست؟تریدر کیست؟

با ظهور بیت کوین، مفهوم جدیدی به دنیای تجارت و معامله‌گری اضافه شد: ترید ارزهای دیجیتال. همان‌طور‌که دارایی‌های دیجیتال آرام‌آرام در حال تسخیر جهان هستند، خریدوفروش در بازار این دارایی‌ها هم محبوبیت روزافزونی پیدا کرده است. ترید چیست و معامله‌گر (تریدر) کیست؟ در دیکشنری «کالینز»،واژه ترید عمل خریدوفروش عمده یا خُرد کالا و خدمات در بازارهای محلی یا […]

ادامه مطلب
طرح پانزی چیست؟

طرح پانزی چیست؟

طرح پانزی (Ponzi scheme) ترفندی برای کلاهبرداری است که در آن یک کلاهبردار یا همان طراح پانزی، به افراد ناآگاه وعده می‌دهد که اگر پول‌هایشان را در اختیار او قرار دهند، با آن پول‌ها کار می‌کند و سودهای نجومی و تضمینی پرداخت می‌کند. اما حقیقت این است: سودِ سرمایه‌گذاران قدیمی با پول سرمایه‌گذاران جدید پرداخت […]

ادامه مطلب
اقتصاد دیجیتال

اقتصاد دیجیتال

اولین بار که دن تپسکات در سال ۱۹۹۵ از مفهومی به‌نام اقتصاد دیجیتال در کتابی با همین عنوان رونمایی کرد، شاید در ذهنش هم نمی‌گنجید که در آینده نه چندان دور این مفهوم به یکی از اصلی‌ترین مفاهیم در دنیای کسب و کار تبدیل شود. از اواخر قرن بیستم دنیا با پدیده‌ا‌ی مواجه شد که […]

ادامه مطلب

ثبت دیدگاه جدید